Breakfast Consumption Habit and Its Nutritional Contribution in Latin America: Results from the ELANS Study

Artículos, libros, monografías y colaboraciones

Mauro Fisberg, Irina Kovalskys, Agatha Nogueira Previdelli, Jaqueline Lopes Pereira, Ioná Zalcman Zimberg, Regina Fisberg, Gerson Ferrari, Viviana Guajardo and the ELANS Study Group

Keywords: breakfast; nutritional intake; cross-sectional study; Latin America

Abstract: The aim of this study was to provide updated data on breakfast consumption, associated factors and its contribution to daily intakes among Latin American populations. A total of 9218 subjects, 15 to 65 years old, were evaluated in the ELANS study, a multicenter cross-sectional study conducted in eight Latin American countries (Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, Peru and Venezuela). Dietary data were obtained by two 24 h dietary recalls. Overall, 78.6% of the population were regular breakfast consumer, 15.9% occasional and 5.5% skippers. Adolescents were found to be the most frequent occasional consumers (19.2%) and skippers (6.8%). Among breakfast consumers (n = 8714), breakfast contributed to 444 257 kcal, i.e., 23% of the total daily EI (16–27%). Breakfast consumersweremore likely to be older adults than adolescents (OR = 1.49, 95% CI:1.06–2.10) and physically active than insufficiently active (OR = 1.29, 95% CI:1.07–1.55), and were less likely to be underweight than normal weight (OR = 0.63, 95% CI:0.41–0.98). In most countries, breakfast was rich in carbohydrates, added sugars, saturated fat and calcium relative to the entire day, and the energy contribution of protein and fats was lower at breakfast than for the entire day. These findings will contribute to the development of data-driven nutrient recommendations for breakfast in Latin America.

Evita ingerir en exceso alimentos que contengan ácidos grasos saturados, los cuales tienden a aumentar el nivel de colesterol malo, por ejemplo: la piel del pollo, la grasa de la carne, margarinas, leche entera, quesos, tocino y frituras en general.
#FundaciónBengoa #Nutrición

Incorpora actividad física en tu rutina diaria. La recomendación es realizar mínimo 30 minutos al día de la actividad física que prefiera, de moderada a alta intensidad, no necesariamente continua, incluso pueden ser 3 tandas de 10 minutos cada una.

¿Sabías qué? Reemplazar las grasas saturadas en tu dieta por grasas no saturadas puede reducir significativamente el riesgo de enfermedad cardíaca en casi la misma cantidad que los medicamentos para reducir el colesterol.

#FundaciónBengoa #Grasas #Nutrición #Alimentación