Breakfast Consumption Habit and Its Nutritional Contribution in Latin America: Results from the ELANS Study

Artículos, libros, monografías y colaboraciones

Mauro Fisberg, Irina Kovalskys, Agatha Nogueira Previdelli, Jaqueline Lopes Pereira, Ioná Zalcman Zimberg, Regina Fisberg, Gerson Ferrari, Viviana Guajardo and the ELANS Study Group

Keywords: breakfast; nutritional intake; cross-sectional study; Latin America

Abstract: The aim of this study was to provide updated data on breakfast consumption, associated factors and its contribution to daily intakes among Latin American populations. A total of 9218 subjects, 15 to 65 years old, were evaluated in the ELANS study, a multicenter cross-sectional study conducted in eight Latin American countries (Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, Peru and Venezuela). Dietary data were obtained by two 24 h dietary recalls. Overall, 78.6% of the population were regular breakfast consumer, 15.9% occasional and 5.5% skippers. Adolescents were found to be the most frequent occasional consumers (19.2%) and skippers (6.8%). Among breakfast consumers (n = 8714), breakfast contributed to 444 257 kcal, i.e., 23% of the total daily EI (16–27%). Breakfast consumersweremore likely to be older adults than adolescents (OR = 1.49, 95% CI:1.06–2.10) and physically active than insufficiently active (OR = 1.29, 95% CI:1.07–1.55), and were less likely to be underweight than normal weight (OR = 0.63, 95% CI:0.41–0.98). In most countries, breakfast was rich in carbohydrates, added sugars, saturated fat and calcium relative to the entire day, and the energy contribution of protein and fats was lower at breakfast than for the entire day. These findings will contribute to the development of data-driven nutrient recommendations for breakfast in Latin America.

Recuerda que, en los alimentos para niños y niñas menores de 2 años no hay que añadir azúcar. Solo deben recibir el azúcar que proviene de las frutas y vegetales que integran su menú. Esto garantizará un desarrollo más saludable.

¡Cuida tu Consumo de Azúcar!
El exceso de azúcares se almacena en el organismo en forma de grasa, si estas reservas no se usan pueden acumularse y producir problemas de salud, como: incremento de presión arterial, riesgo de infartos y complicaciones vasculares.

La Guía Nutricional 2022, contiene recetas que contribuyen con el equilibrio y variedad de la alimentación, el consumo de frutas y vegetales, regular azúcares y sal, entre otros, con el objetivo de orientar a la familia sobre cómo cuidar su salud.

👉🏼 http://www.fundacionbengoa.org